Kracht van sociaal media kanalen
Leven zonder sociale media is niet meer weg te denken. Mensen hebben een haat-liefderelatie met de digitale wereld. Contact met verschillende mensen is leuk, maar ook een vermoeiende bezigheid. Iedereen telkens tevreden houden. De haters worden steeds gemener en brutale naar andere mensen. Ze voelen zich veilig achter hun scherm, terwijl ze met hun haatopmerkingen mensen kapot kunnen maken.
Het online bestaan brengt ook mooie momenten met zich mee. Je kan jouw nieuwe liefde online vinden of nieuwe vriendschappen sluiten, omdat je dezelfde interesses hebt. Elke dag blijft het aantal gebruikers op de meest sociale media groeien.
Als we de gegevens bekijken zien we dat WhatsApp in afgelopen 6 jaar de meeste groei heeft gemaakt in het aantal gebruikers. In 2021 heeft WhatsApp ruim 12,4 miljoen gebruikers gemeld in Nederland. Het blijft een van de populairste manier van communiceren onder de verschillende leeftijdsgroepen. Het heeft de traditionele sms vervangen om met elkaar via berichten te communiceren. De NOS meldt ook dat de gemiddelde Nederlander tussen de 3 à 4 genoemde apps actief gebruikt. Buiten de streamingdiensten die veel gebruikt worden. De toename in deze diensten nemen ook meer toe.

Zelfs ouderen vinden hun weg steeds naar de socialemediaplatformen. Contact met de (klein)kinderen is voor deze mensen belangrijk. Hun wereld wordt steeds kleiner, omdat ze mensen om zich heen verliezen. Zeker zoals de periode met corona dat je niet naar elkaar toe kan/mag gaan, hebben zelfs de eigenwijze ouderen toegeven aan het gebruik van sociale media.
Videobellen om de familie te kunnen zien, de zware boodschappen kunnen bestellen en laten bezorgen. Dat is toch fijn, de voordelen houden niet op. Met de huisarts in contact blijven door videobeelden om gang van zaken te blijven spreken. Scheelt toch een hele onderneming voor een bezoekje van tien minuten.
Ze zijn daarom ook de grootst groeiende groep die hun weg naar de online platformen hebben gevonden. Jammer genoeg houden de grote bedrijven geen rekening met de ouderen. Er wordt met de ontwikkelingen van het platform vooral naar de jongerendoelgroep gekeken, want zij zijn de toekomst. Tijdens de coronaperiode werd dit nog duidelijker aan het licht gebracht. Er wordt een oproep gedaan naar de bedrijven achter het platform. om het ook oudervriendelijk te maken. Om het voor de ouderen makkelijker te maken met hun online avontuur.
Grootste probleem waar het vooral in zit bij de grote apps. Als je ouder wordt, gaat je zichtvermogen toch achteruit. Zo worden die kleine letters en pictogrammen moeilijker om te lezen en/of onderscheiden. Ook de felle kleuren of bepaalde kleurencombinaties zijn voor de oudere mensen minder makkelijk en/of fijn om naar te kijken.
Het volgende probleem is de coördinatie en geheugen van deze doelgroep. Functie die dicht op elkaar staan of een nieuwe lay-out is verwarrend voor deze mensen. Sommigen hebben niet meer de coördinatie om op de kleine knopjes te drukken in de schermen. Maar bijvoorbeeld de cirkel te vervangen door een ster is verwarrend. Aan de kleur kunnen ze nog wel wennen, maar hele nieuwe patronen of nieuwe functie erbij, is voor deze mensen verwarrend.
Ze zijn niet opgegroeid in deze digitale wereld. Jongeren en kleine kinderen krijgen nog net geen telefoon in plaats van een knuffeltje in hun handen geduwd als ze geboren worden. Als ze een foutmelding of een error krijgen, weten ze vaak al meteen wat ze moeten doen. Oudere mensen slaan op slot of doen maar iets, tot gevolg dat het niet meer werkt. Er is geen handleiding voor ze waarin staat wat ze kunnen doen als er problemen voorkomen.Er wordt door organisatie naar de bedrijven gevraagd naar een functie dat je dit kan aanpassen per platform, zodat de mensen wel mee kunnen blijven gaan met de digitale wereld. Een plek waar ze ook met hun vragen heen kunnen gaan zou fijner voor ze zijn. Want de (klein)kinderen zijn er niet altijd in de buurt om ze te helpen.